Peraturan Membaca (Perhatian)

1. Jgn lalai dari perkara yg perlu diutamakan, atas sebab membaca blog ini.
2. 99.9% blog ini ditulis utk diri sendiri, dan 0.01% tu ditulis utk korang (maksudnya nasihat utk diri sendiri).
3. Jika mahu Copy ape2 disini, sila nyatakan sekali sumbernya. Agar tidak berlaku fitnah.
4. Ada sebagian post perlu di'klik' read more utk meneruskan pembacaan. (tp skrg sy x pakai dah)
5. Jika anda menekan tab komik atau dairi (kat atas tu), anda akan ke link blog yg lain (ke blog diari sy).
6. Jika ada sebarang komen, x setuju, atau cadangan, terhadap post yg sy tulis. Sila nyatakan...
7. Button follow ada kat bhgn kiri blog di bawah..

Mutiara Kata

Jika DA’WAH adalahPILIHAN, maka IZINKAN hati ini MEMILIHNYA.
Jika DA’WAH adalah KEWAJIBAN, maka KUATKAN kami MENJALANINYA
Jika DA’WAH adalah KECINTAAN, maka IKHLASKAN kami MERASAKANNYA
Jika DA’WAH adalah NADA dalam hidup, maka IZINKAN kami MEMAINKAN IRAMANYA
Jika DA’WAH adalah badai KESULITAN, maka kuatkan kami untuk mampu BERTAHAN.
Jika KEMENANGAN DA’WAH adalah TADHIYAH dan TAAT, maka ILHAMKAN semuanya pada jiwa ini...
~ABU RIDHWAN~

Sunday, December 16, 2012

TRIBUTE


Aku berasa sedih terhadap classmate aku. Kelmarin aku dengar cite dia minta izin lecturer utk keluar, walaupun ketika itu crit kelas kitorang masih berjalan. Dia dpt khabar yg anak sedaranya sudah sangat2 kritikal. Sebenarnya dari malam tu lagi dia dapat berita tentang anak sedara dia. Katanya dah takde harapan. Tp itu yg aku tau dari blog dia la. Sebak jugak aku baca. Aku baca blog dia. Aku kenal kawan aku ni, mmg sangat seorang sukakan anak-anak kecil. Dia memang jenis yang pandai main dengan budak. Aku pun suka budak-budak, tapi aku tak pandai main ngan budak-budak. Aku baca blog dia, aku dpt rasa feel perasaan dia tu, walaupun aku x mungkin dpt merasakan sebenar-benarnya.  

AKU BOHONG
Bohong la kalau aku katakan aku tahu perasaannya. Aku x berani nak cakap kat dia, "kau kena kuat", atau apa-apa jua perkataan yg menyenangkan. Sebab aku sendiri tak tahu apa jadi kat aku jika aku berada di tempat dia. Mungkin aku dah meracau sekarang ni. Bila dia cerita pasal anak sedara dia aku faham perasaan dia, sbb aku pun ada seorang anak sedara yg sangat aktif lagi comel. Aku tau perasaan mempunyai anak sedara, tp aku x mampu mengatakan aku tahu camne rasanya bila ia diambil kembali Allah taala.


DUNIA JUGA MERASAI KEMATIAN..
Setiap hari juga seluruh dunia merasai kematian. Saudara seislam kita diluar sana merasainya sudah lama. Bagaimana aku tidak merasai keperitan orang-orang di Palestin dan Syira? Anak-anak disana dibunuh tanpa belas kasihan. Tapi kita yg disini, tidak ambil peduli. Selera perutnya diutamakan berbanding darah daging anak-anak disana. Mc Donald diratah tanpa ada rasa bersalah. Bukan mereka tidak tahu yang Mc Donald itu melabur pada negara israel. Cuma mereka buat-buat tak tahu. Seleranya lebih penting. Jika tidak ada selera, matilah hidup ini. Tak gunalah kalau tonton episod the Arrival sampai 50 gitu pun.. buang masa.


MUNGKIN KITA TIDAK RASA
Mungkin kita tidak rasa, sehingga .kita sendiri merasainya. Selagi kita tak rasa, selagi tu kita tidak peduli. Cuba bayangkan, kalau Israel jajah negara Malaysia. Kemudian penjajah tersebut  bukak kedai kat negara kita. Kita mahu makan kat kedai itu? Bagaimana pula jika kedai itu memberi bantuan kewangan kpd orang yang menjajah kita? Nope.. kita tak kisah, sbb kita tak rasa. Kita tak rasa lagi, sehingga ibu atau ayah atau anak, atau anak sedara kita meninggal dunia. Aku la tu orangyg tidak merasa tu. Percayalah, aku tidak rasa apa-apa pun bila melihat bayi di Palestine ini.


MOGA-MOGA JUMPA DI SYURGA
Aku x tau nak buat reaksi ketika aku dengar berita kematian anak sedara dia itu. Cumanya yg aku mampu buat, baca yassin je bersama kawan baik aku yang sorang tu. Yela, walaupun Al-Quran itu sebenarnya utk yg hidup, dan Bayi tu mmg akan masuk syurga. Tp bagi aku, biarlah ia sebagai tanda hormat aku pada anak saudara kawan aku, yg aku sayangi. Sebagaimana selawat untuk baginda Rasullulah yg bermaksud "sejahtera keatas mu". Padahal Rasullulah mmg akan ke Syurga. Baginda tidak perlu didoakan masuk syurga, sebab baginda memang akan masuk syurga. Tapi selawat itu sebagai tanda hormat dan tanda kita menghargai jasa beliau.

Dengan itu aku ucapkan terima kasih kepada anak itu, kerana telah selama dia hidup, bisa membahagiakan kawan aku itu. Semoga kawan aku tidak bersedih lama-lama. Sesungguhnya dia sudah masuk syurga. Kita ni je yang tak pasti lagi masuk syurga ke tak kalau dipanggil Allah. Kebahagian apa yang kita cari jika bukan bahagia di syurga-Nya.? Berbahagialah..

aku pinjam gambar DANISH ni dari blog kawan aku

Al-Fatihah utk si anak kecil yg bernama Danish.

(hari ni aku tulis cintai, aku banyak kerja dan aku masih sedih. Sory kalau jumpa banyak masalah bahasa kat atas)

Tuesday, October 30, 2012

Komik: Ajaib 2

Bro-ther, episod 4. Maaf, stail lukisan karekter selalu berubah-berubah. Masih susah nak konsisten. By the way, komik ni ada kaitan dengan komik sebelumnya yg bertajuk Ajaib.

pelukis: Mr IQ
tajuk: Ajaib 2

sila tekan gambar ini utk membaca dgn lebih jelas.
maaf, komik saya x mesra blog dan facebook.
Itulah sifat orang yang mukmin, segala-gala yang dilakukan adalah baik. Ketika mendapat kesenangan, dia akan bersyukur. Dan tatkala dia ditimpa musibah, dia akan bersabar.

Kenapa dalam hadis itu, mengatakan orang-orang mukmin itu ajaib.
Kerana bukan senang bagi manusia untuk menghadapi situasi itu. Apabila kita menerima kesenangan, kita jadi makin alpa dan makin lupa. Jarang juga bagi manusia, apabila ditimpa musibah, dia akan bersabar. Kebanyakan manusia akan melatah dan marah.

Siapakah orang mukmin?
Merujuk kepada Kitab Allah dalam surah Al-Mukminun ayat 1 sampai 9, ada menyatakan mengenai ciri-ciri orang mukmin:~
1. Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang MUKMIN,
2. (yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam sembahyangnya,
3. dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna
4. dan orang-orang yang menunaikan zakat
5. dan orang-orang yang menjaga kemaluannya
6. kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada terceIa.
7. Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.
8. Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya. 
9. dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya.  

Didalam ayat itu ada 6 sifat orang mukmin.. iaitu:~
  1. Orang yang khusyuk dalam solatnya
  2. Orang yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang tidak berguna
  3. Orang yang menunaikan zakat
  4. Orang yang memelihara kemaluannya (kecuali pada isteri dan hamba sahaya yang dimiliki)
  5. Orang yang memelihara amanat-amanat dan janji-janji
  6. Orang yang memelihara solatnya.
Mengikut kefahaman saya yang dhoif ini, mukmin adalah satu tingkat atau pangkat bagi seorang muslim. Seorang mukmin sudah tentu muslim, tp seorang muslim belum tentu mukmin.

Mengikut beberapa blog yang saya lihat pula, ada menjelaskan, Mukmin itu adalah mereka yang mengiringi sifat taqwa didalam dirinya. Taqwa beerti mereka yang memiliki sifat kewaspadaan dalam tingkah lakunya dari melakukan segala larangan Allah.

Kesimpulan erti Mukmin itu..
Daripada maksud ayat Surah al-mukminun dan dari hadis diatas, saya memahami bahawa, seorang mukmin adalah mereka memahami erti ibadah bukanlah hanya pada amalan ritual tertentu sahaja. Ia bukan sahaja menyakini  Allah sahaja yang wajib disembah, tapi merasai segala hidupnya untuk Allah. Dalam satu blog ada menulis,~
Orang mukmin adalah orang-orang yang beriman pada Allah dengan hakikat keimanan yang sebenarnya  yang mana  mereka yang mempunyai hati yang merasai keagungan dan kebesaran Allah SWT dalam diri mereka dan ubudiyyah mereka semata-mata kepada Allah dalam segenap kehidupan, jiwanya pasrah dan pergantungan hati hanya pada Allah! Iman yang di dakwa bukan setakat ucapan bibir sahaja tapi datangnya dari hati, dan ditafsirkan dalam bentuk amalan. (copy dari Blog cikgu Rabiah)
Apa guna jadi orang mukmin? 
Mari kita lihat sambungan makna ayat surah Al-Mukminun tadi,

10. Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi, 
11. (yakni) yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.

Siapa yang tidak mahu masuk Syurga kan? So...

Jom Jadi Orang Yang Ajaib
Saya ingin menyeru sekalian pembaca, untuk sama-sama menjadi seorang muslim mukmin. Bunyinya seperti agak sukar, tapi pengakhirannya, pasti kita tidak sesali. Macam mana mahu menjadi orang MUKMIN? Tanya lah kepada mereka yang tahu. Bagaimana untuk konsisten? Ikutlah proses tarbiyah. seperti Usrah, Halaqah, kalau nak panggil 'bulatan bahagia' pun boleh. Kerana tarbiyah adalah satu bentuk proses hati, memahami hakikat Islam, lantas membentuk akhlak-akhlak islam yang mulia. (seperti yang telah dilakukan Nabi) Kalau rasa mahu ikut, boleh la e-mail saya. huhu. Mari sama-sama kita jadi orang AJAIB. :) huhu

rujukan:
1. http://cikgurabiah.blogspot.com/2011/08/tazkirah-ramadhanperbaharuilah-iman.html
2. http://sharaf-sora.blogspot.com/2010/11/siapakah-muslim-mukmin-muhajir-mujahid.html

.:: Wallahua'lam::.

Friday, October 12, 2012

Komik: AJAIB

Alhamdulillah, siap jugak komik yg ketiga utk siri Brother. Moga-moga ia dapat memberi input yg berguna buat kalian (dan sy sendiri)

Pelukis: MR IQ
Tajuk: Ajaib

klik utk tumbesaran yg senang utk dibaca

Merasai Dengan Hati, Memikirkan dgn Akal.
Pandanglah alam ini dgn sebenar-benarnya. Pandanglah dengan mata hati, bukan sekadar secara kasar. Allah telah hamparkan segala kenikmatan dan kesenangan buat kita, mengapa kita masih terleka dan melakukan maksiat? Moga-moga setiap saat, kita merasai kesyukuran dalam diri kita. Moga setiap detik dalam hidup kita, kita menjadi hambaNya yang taat.

4. Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang BERFIKIR.
~Ar Ra'd~

Sekian dari sy, Mr IQ.. wassalam..

diambil dari FB Nik Wafdi
.::dari trip Ganu, bersama cinta::.

Saturday, September 29, 2012

Komik: M PANGKAH

Sy tak mampu meng'udpade' blog secara konsisten. Kerana pengurusan masa saya agak lemah. Tanpa memanjangkan cerita, sy telah buat satu komik. Ia adalah komik yg temanya ialah Brother. Asalnya kisah hubungan antara adik dan abang. Saya pernah buat yg pertama, yang bertajuk "taqwa" (klik utk membaca komik itu).So, Enjoy.. (pendek je pun, huhu)
******************************************************************
pelukis: Mr IQ
tajuk: M Pangkah


 Ketika kamu seronok makan makanan di Mc Donald, ada saudara kita di palestine sedang sensara dan merana. Tergamak kita mengutamakan citarasa perut kita berbanding darah dan nyawa mereka. Malulah kalian-malulah kalian-malulah kalian. Allah tidak tanya apa yg telah kamu buat itu berkesan, tp Allah akan tanya, apa usaha kamu utk membantu mereka disana. (disamping doa kita)
**************************************************************

Setelah lama memerhati beberapa stail lukisan seperti pelukis Meow dan Annur, pelukis yang bernama Nik Wafdi dan pelukis yang bernama Lambok, sy cuba memperbaiki stail lukisan saya supaya lebih menarik dan lebih hidup (karekternya). Komen dan teguran drp anda sangat2 lah digalakkan dan dialu2kan.
sekian Wassalam

Wednesday, July 25, 2012

Komik : Susah-Susah

Assalamualaikum, maaf baru update.. tak mau cakap banyak. Anda sudah tau ini adalah komik. Kalau nak baca banyak saya akan ulas dibawah. (jika tak nampak tulisan, bolehlah right click kat gambar tu, dan tekan open in new tab, utk tumbesaran yg sempurna, woha)

ms 1

ms 2

ms 3

Ini adalah komik percubaan saya, sebab sebelum ini tak pernah guna watak lelaki dan perempuan. mungkin agak kontroversi. Tapi mengikut kefahaman Islam saya, rasanya ia tidak ada isu, sebab bagi saya ia adalah syaraie. Apapun, jika ada yang ingin dikomen, silalah komen dibawah. Kalau tak pun email aja kat saya. InsyaAllah, saya berlapang dada untuk menerima teguran dari anda semua.

Ulasan komik~
Susah, susah juga. Matlamat jauh jangan lupa. Matlamat akhirat kita, iaitu mencapai keredhoan Allah. Nak dapat redho Allah, buat kerja tu niatlah kerana Allah, kerana mahu berjaya, dan mengangkat nilai insan dalam diri, lalu untuk memberi khidmat atau manfaat kepada masyarakat. Maka dengan itu kerja-kerja kita tidak terhenti pada mahu kerjaya yang baik sahaja, dan dapat kesenangan dunia sahaja.

Jika benar-benar buat kerana Allah, Ia jadi ibadah, bila jadi ibadah, dapat pahala. Kalau ibadah, buat apa nak tension. Allah kan ada. Buat ajalah yang terbaik untuk Islam. InsyaAllah, Allah beri kejayaan. Jika tidak didunia, diakhirat kita tetap tak rugi. Win-Win situation. huhu :)
(sila tekan ini utk melihat senarai komik sy)
Sebelum tu nak minta maaf sebab lama tak update blog... sekian saja kali ini,


.::WaAllahua'lam::.

Saturday, May 5, 2012

AKU MENCINTAI MU, AKU MEMULIAKAN MU

credit for gizhel deviant art

Aku jadi serba salah dibuatnya. Ibarat ditelan mati anak diluah mati bapak (main taram je peribahasa). Kecanggihan teknologi kini bukan sahaja memberi seribu satu kemudahan, malah mencipta seribu satu masalah lain pula. Dalam keadaan sebegini, aku tergerak untuk menuliskan sesuatu, sungguh pun aku lelaki yang tak baik lagi tak hensem. 

Jangan terus dibuang
Sebelum itu aku nak cakap, aku tak expect korang akan menerimanya terus. Aku tahu, ia memerlukan masa untuk menerima. Dan memerlukan masa lagi untuk bergerak. Cuma aku harapkan, ia tidak dicampakkan terus ketepi, atas dasar emosi. Yup, mungkin salah yang berbahasa ini, yang tidak pandai bermain kata. Tapi, janganlah ia langsung ditolak mentah. Mohon agar ia tidak dinilai oleh emosi, biarlah ia dinilai oleh hati.

Wanita Tunjang Kebangkitan Ummah
Aku cukup menghormati satu kaum ini yang bernama wanita. Kerana islam menyuruhku agar mengangkat dan memuliakan wanita. Kerana wanita adalah seorang pembentuk generasi yang akan datang. Awal pendidikan seseorang itu, bermula dengan didikan kaum ini. Ya, tak lain tak bukan, kaum wanita yg saya cintai. Jika mahu melihat masa depan sesebuah Negara, lihatlah pada remaja masa kini, tp jika mahu melihat masa depan remaja, lihatlah mereka yang mendidiknya. Kesimpulannya, wanita adalah tunjang kepada pembangunan ummah. Pembanggunan sakhsiah. Seterusnya pembentukkan Negara. Andai rosak muslimah, rosaklah negara.


Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w lalu berkata, "Wahai Rasulullah , siapakah orang yang paling berhak aku hormati?"
Baginda menjawab, "Ibumu"
Lelaki itu terus bertanya, "Kemudian Siapa?"
Nabi s.a.w menjawab "Ibumu"
Lelaki itu bertanya lagi, "Kemudian Siapa?"
Nabi s.a.w menjawab "Ibumu"
Sekali lagi dia bertanya, "Kemudian Siapa?"
Nabi s.a.w menjawab "Bapamu"
(Riwayat al- Bukhari dan Muslim)

Oleh itu, jika kamu tanyakan kepada aku, kenapa aku kisah sangat hal korang. Ini adalah kerana aku mencintai kalian sebagaimana islam memuliakan kalian. Aku tidak mahu kaum-kaum ini dirosakkan oleh pemikiran-pemikiran barat yang membawa manusia kepada kehancuran. Lihat pada barat, mereka memandang rendah pada wanita. Mereka menganggap, wanita itu ada pemuas nafsu seks, dan sebagai kilang anak.  Mereka mempergunakan wanita demi keuntungan dunia mereka. Lihat di iklan televisyen, perempuan hanya sebagai alat pelaris produk.

Maafkanlah aku, andai aku dianggap menjaga tepi kain orang. Sungguh aku benar-benar ingin membantu. Kerana aku tahu, wanita itu mulia, tidak seharusnya menjadi hamba-hamba dunia. Bukalah matamu. Bukalah hatimu. Sedarlah, kalian adalah mulia disisi Allah. Kalian adalah tanggungjawab kami. Hak keatasmu harus kami penuhi. Tapi kenapa kalian ingin meletakkan harga diri kalian dijurang api?

Umar al-Khatab r.a berkata "Pada zaman jahiliah, kami tidak pun menghargai wanita walau sedikit pun. Tetapi tatkala Islam datang dan Allah menyebut - nyebut tentang mereka, barulah kami sedar bahawa mereka mempunyai hak ke atas kami."

Ditipu Produk Kecantikkan
Jangan tertipu dengan mainan duniawi. Produk-produk kecantikkan itu hanya fatamorgana yang akan membinasakan. Apa guna mekap tebal-tebal? Apa guna ingin putih berseri? Siapa yang tafsirkan cantik itu putih? Siapa tafsirkan cantik itu pada produk-produk kecantikan? Itu hanya tafsiran barat. Mereka menghinakan orang yang berkulit hitam. Mereka sogokkan dengan produk-produk  bahan kimia, yang kesannya memberi impak mudarat pada jangka masa panjang.

Owh, mungkin kalian masih tidak mengerti, mungkin kalian masih tidak tahu.. dengan ini aku ingin  memberitahu.

KOLOBRASI YANG HILANG
Allah memahami makhluknya lebih daripada kita sendiri. Lelaki dan wanita mempunyai ciri-ciri yang berbeza.

malu adalah pakaian wanita
Wanita pula secara fitrahnya menyukai akan kecantikkan pada dirinya. Mereka ingin menonjolkkan dirinya. Itu adalah fitrah, dan ia adalah ujian. Dengan itu, Maha suci Allah, yang Maha Mengetahui akan hamba-hambaNya, dia memberi peraturan-peraturan agar manusia tidak terbinasa oleh perbuatan mereka sendiri. 

Manakala, lelaki kelemahannya wanita. Dengan itu Allah suruh menundukkan pandangan. Namun dengan hanya menundukkan pandangan, ia tidak mencukupi bagi lelaki andai wanita mendedahkan perhiasan-perhiasannya (aurad). Bagaimana lelaki mahu menundukkan pandangan andai perempuan tidak bekerjasama menutup auradnya dengan sempurna. Kolobrasi ini yang semakin menghilang. Aku sebagai lelaki, terkesan dengan tindakkan wanita yang mementingkan diri. Orang yang ingin menjaga keimanan begitu tersentap imannya. Tidak heranlah, jika pak ustaz pun boleh bertindak keji terhadap wanita.  
  
Sebuah hadiht sahih: Ar rasul bersabda..
'Tidak aku tinggalkan fitnah paling besar dan berat kepada anak adam,melainkan perempuan'

Untuk apa peraturan-peraturan ini dicipta? Kerana ingin memuliakan kalian lah wahai wanita. Dengan itu disuruhnya menutup aurad. Disuruh menundukkan pandangan oleh lelaki. DisuruhNya wanita untuk besederhana.
Dan kolobrasi ini tidak akan berjaya andai wanita-wanita islam ini Tabarruj. Dengan itu disini saya berikan nota pendek oleh Fatimah Syarhah dalam blognya, mengenai tabarruj.

********************
Wanita dalam Fikih al-Qaradhawi

Dr. Amru Abdul Karim Sa’dawi di dalam bukunya Wanita dalam Fikih al-Qaradhawi telah memuatkan gagasan besar Prof. Syeikh. Dr. Yusuf al-Qaradhawi tentang tema penting yang berserakan dalam berbagai buku, ceramah, khutbah, fatwa, tesis dan disertasi beliau.

Pandangan tentang Islam dan wanita disampaikan ke tengah-tengah masyarakat dengan pandangan yang moderat dan komprehensif, jauh dari sikap fanatik yang membabi-buta. Beliau berusaha menyeimbangkan antara ketetapan syariat Islam dengan perubahan zaman, mempertahankan hal-hal lama yang bermanfaat dan menyambut hal-hal baru yang maslahat.

Tabarruj Dalam Fiqih al-Qaradhawi
               
Firman Allah SWT yang bermaksud: 

“…dan janganlah kamu berhias dan bertingkah-laku seperti orang-orang jahiliah dahulu.” 
(Al-Ahzab: 33).
               
Akhlak wanita muslimah berbeza dengan wanita bukan muslimah atau wanita pada masa sebelum Islam. Wanita muslimah mempunyai akhlak menjaga diri, menjaga kehormatan, dan mempunyai rasa malu. (Akhlak lelaki muslim juga seharusnya begini). Sebaliknya akhlak wanita non-muslimah dan wanita jahiliyah berdandan tanpa batas dan tanpa aturan moral.
               
Erti berdandan di sini ialah: Membiarkan anggota aurat tubuh terbuka dan tampak bebas dilihat oleh mata.
                Ilustrasi  makna tabaruj yang dilakukan oleh wanita jahiliah dahulu menurut para ulama tafsir iaitu:
  • 1.       Bercampur dengan lelaki
  • 2.       Berjalan melenggang-lenggokkan tubuh dan genit
  • 3.       Mengenakan tudung tetapi tetap menampakkan aurat dan kecantikan tubuh-badannya.
Wanita-wanita pada zaman ini ramai yang melakukan tabarruj ini sama dengan wanita-wanita jahiliah pertama dahulu sebelum datangnya Islam.
Tabarruj Pada Pandangan Ulama-ulama Lain
               
Tabarruj pada pandangan ulama-ulama yang lain pula ialah:
Syeikh Az-Zamakhsyari: Hakikat tabarruj ialah sengaja menampakkan apa yang seharusnya ditutup. Untuk wanita, yang dimaksud tabarruj wanita ialah wanita yang menampakkan perhiasan dan kecantikannya kepada lelaki yang bukan mahram.
Mujahid: Maksud tabarruj ialah, “Wanita yang keluar dari rumahnya berjalan di tengah kumpulan lelaki.”
Qatadah: Yang dimaksudkan dengan tabarruj ialah, “Jalan berlenggang-lenggok dan genit.”
Muqatil: “Tabarruj ertinya mengenakan  tudung penutup kepala tetapi tidak merapatkannya sehingga menampakkan kalungnya, anting-antingnya dan lehernya.”

Agar Tidak Disebut Tabarruj Jahiliah Yang Pertama
Agar tidak disebut wanita mutabarrijah (wanita yang bertabarruj), wanita muslimah hendaklah melakukan hal-hal di bawah ini:

a) Menundukkan pandangan. (Lelaki juga harus begini). Firman Allah SWT,
“Katakanlah kepada wanita beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya.”
(An-Nur: 31).

b) Tidak bergaul dengan lelaki layaknya satu jenis, sebagaimana yang terlihat di filem-filem, di university, tempat-tempat pertemuan dan kenderaan-kenderaan umum pada masa sekarang.

c) Pakaian yang dkenakan sesuai dengan syariat Islam iaitu:

a. Menutup seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
b. Tidak nipis atau pendek sehingga menampakkan kulit di balik pakaian.
c. Tidak ketat-walaupun ianya tebal-sehingga menampakkan lekuk-lekuk tubuhnya, sebagaimana yang dikenakan wanita-wanita Barat saat ini. Pakaian mereka tidaklah nipis tetapi ketat sehingga menampakkan hamper semua bahagian tubuh mereka. Seakan mereka telanjang bulat. Pakaian seumpama ini lebih menimbulkan fitnah daripada pakaian yang nipis dan pendek.
d. Tidak mengenakan baju dan celana lelaki seperti yang suka dilakukan oleh wanita zaman sekarang. Rasulullah melaknat lelaki dan wanita yang menyerupai lawan jenisnya.
e. Tidak mengenakan pakaian khusus orang-orang kafir, Yahudi dan penyembah patung.

d) Hendaklah menjaga kewibawaannya, tenang dalam berjalan dan bersahaja dalam berbicara. Tidak dengan ‘sengaja’ menarik perhatian kaum lelaki dengan minyak wangi atau (sengaja melunak-lunakkan) suara. Wanita pada zaman jahiliah suka menarik perhatian lelaki dengan membunyikan gelang kaki yang dipakainya. Perbuatan ini haram sebagaimana dalam firman-Nya kerana ia membuatkan lelaki gelisah dengan khayalannya. Perbuatan ini juga menunjukkan wanita itu mempunyai niat buruk sengaja memancing ghairah seksual lelaki.
 *************************

Pandangan Aku Lelaki yang Tak Hensem 
 

Maaf sebab terlalu banyak berkias dalam post ini. tapi apa yang ingin saya sampaikan ialah, dalam kita dalam kita inginkan kecantikkan. Islam telah pun mengetahui sifat-sifat wanita, dan islam telah menetapkan hukum-hukumnya. islam tidak terus menghalang sesuatu perkara itu, tetapi ia ada caranya. kalau hendak bermekap, mekaplah seadanya sahaja, tidak berlebih-lebihan. Selapis mekap yang nipis sudah memadai. Tidak nampak keterlaluan. Contohn yang dilarang, ialah sampai kulit yang gelap terus berubah seperti putih. Itu sudah melebihi kesederhanaan.


Tapi seelok-eloknya, tidak perlulah berhias-hias sangat. Ia lebih baik, dan lebih dekat dengan ajaran Islam. Kalau kalian kalian kata, bermekap tebal untuk nampak seksi, ia dibolehkan dalam islam, jika ia hanya untuk ditonjolkan untuk suami kalian yang halal. Malah teramat digalakkan!!!


Dalam kita berhias, marilah kita sama-sama melihat perkara yang utama. Iaitu niat dan matlamat. Selalu dalam penulisan saya mesti berbalik kepada 2 benda ni (basic). Sebenarnya kita bermekap ni, apa niat kita? Apa yang kita mahukan? Hendak menonjolkan kecantikkan kita dihadapan kaum Adam? Atau sekadar mahu kelihatan kemas dan tidak kotor. Islam itukan bersih. Allah amat menyukai kebersihan dan kecantikkan. Jika bermulanya dengan niat yang bersih, maka ia boleh jadi ibadah. Tapi jika kita berhias untuk pandangan lelaki, maka ia tersangatlah diharamkan. 


Jadi marilah kita cek balik diri kita tu, adakah itu yang kita mahukan? Kita lihat balik apakah matlamat kita dijadikan. Kemana pengakhiran kita nanti. Dalam menuju ke pengakhiran yang baik, apakah perkara yang kita perlukan didunia ini? kalau bukan Syurga yang kita idamkan. kalau bukan keredhoan Allah yang kita mahukan, lalu apakah kita harapkan? Neraka? aku yakin tiada yang mahu ke Neraka. Hayatilah sabda Baginda Rasullulah, SAW...

“Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” 
(Hadis Riwayat Al- Bukhari dan Muslim)

dan kebanyakkan yang masuk neraka adalah kerana mereka tidak mampu menahan diri mereka dari ujian keinginan cantik itu. Semoga kita dijauhkan darinya.

Dengan itu saya harap dengan artikel ini, dapat menjelaskannya. Dan saya harap, kalian boleh melihat-melihat video-video yang baik untuk memberi kefahaman tentang wanita...contohnya video dibawah ini.



ini pula link mengenai fesyen muslimah, oleh Fatimah Syarhah.. (aku bagi link sahaja.)
Bhgn pertama
Bhgn kedua

Kalau untuk aku ingin menjelaskan semuanya, pastinya aku tidak mampu. Namun sedarlah aku memuliakan kalian. Oleh kerana itu aku menegur kalian. Bukan nya aku mahu menghinakan, tapi memuliakan. Kalian adalah cantik tanpa make up. Sudah cukup cantik dipandangan Allah. Kalian adalah mulia andai kalian tidak memandang rendah pada diri kalian sendiri. Sayangilah diri anda, sesungguhnya Allah menyayangi kalian.

"Mereka  yg menyayangimu, tidak akan membiarkan kamu terus tersesat. Mereka yang mencintaimu tidak akan terus membawa mu ke Neraka."

Sincerely from the man, who love u :P
p/s: penulisan cincai, maaf kalau x paham. Sibuk skrg ni
.::Wallahua'lam::.

Monday, March 12, 2012

Komik: Taqwa.

Tajuk: Taqwa
Pelukis: mr IQ


Komik ni sebenarnya dibuat untuk satu majalah. Tapi atas tidak dpt kosisten dalam melukis komik, saya telah menarik diri. Jadi, disebabkan majalah itu tidak gunakan komik saya ni, jadi tidak salah kalau saya letak dalam blog. hehe.

Komik ni agak boring sebab banyak dialog. Takpe la, moga-moga bermanfaat untuk anda.

Dikesempatan saya mengupdate blog ini, saya ingin menjemput anda sekalian (yang belajar di IPT/IPTS yang berada di kawasan Selangor, Kuala Lumpur, Melaka, dan Negeri Sembilan) ke Seminar Kesejahteraan Mahasiswa (SKEMA). Pada 18 haribukan 3, hari Ahad. Mari sama-sama memeriahkannya. :)

Tarikh: 18 Mac 2012, Ahad
Masa: 8.00pagi hingga 5.30petang
Yuran: RM10.00
Tempat: Dewan Kuliah B (DKB), Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, UiTM Shah Alam.
Peserta: Semua siswa & siswi di seluruh IPTA & IPTS di Negeri Selangor, Negeri Sembilan & Melaka.

sebarang pertanyaan, bolehlah dail nombor ini, Hubungi:
Sdr. Mudzaffar Mansor (019-4800489)
Sdri. Syafiqah Zainoddin (013-5361071)
.:: Maaf, tidak dapat kosisten dalam berblog ::.

Thursday, February 16, 2012

S.I.P.T # Sahabat Soleh

Assalamualaikum… perkara pertama, saya mahu minta maaf kerana sudah lama tidak meupdated bolg. Semenjak cuti ini, saya tiada sumber internet di rumah. Jadi agak sukar updated. Kemudian kebelakangan ni, tangan jadi kaku untuk menukilkan sesuatu, padahal banyak benda dah rancang dalam otak ni. Mungkin hati keras, menyebabkan tangan jadi keras juga… btw, mari terus ke tajuk asal..


SURVIVAL IPT/S #2 Cari Sahabat Soleh

Saya rasa langkah ini sangat penting untuk survive dalam dunia Ipt. Malah bukan sahaja di ipt di sekolah rendah atau pun sekolah menengah pun seharus mengambil langkah ini untuk survive. Dan saya melaluinya. Saya rasa ia memang berkesan. Perkara pertama saya lakukan pada hari pertama berada di Kolej Teknologi Darulnaim dan Universiti Teknologi Mara ialah cari kawan, yang saya rasa boleh dijadikan sahabat baik.

Mengikut kajian dan statistik masyarakat. Ramai pengkaji bersetuju bahawa rakan memberi impak besar kepada kehidupan sesorang. Jika berkawan dengan golongan perokok, kemungkinan dia akan merokok jugak itu lebih besar. Dan saya sendriri mempunyai kawan yang dulunya ketika bersama saya, perangai dia ok je, Nampak macam budak baik. Tapi bila tinggal dirumah sewa bersama rakan yang lain. Perangai dia berubah. Suka menggunakan perkataan mencarut bila berbicara. Kerana persekitarannya, rakan-rakannya sudah terbiasa dengan memaki dan mencarut.


Dalam sirah para Nabi pun ada banyak menceritakan betapa pentingnya sahabat yang baik dalam perjalanan dakwah. Contohnya pada Rasulullulah sendiri, adanya Abu Bakar yang menemaninya dalam menyampaikan islam di muka bumi yang sudah pekat dengan jahiliyah pada masa itu. Kemudian lihat pula sirah Nabi musa, yang berdoa kepada Allah agar Harun saudarnya menjadi sahabat perjuangannya. Melengkapi Nabi Musa yang kurang lancar dalam berbicara.

Dengan itu saya amat yakin bahawa, ia memang memberi impak yang BESAR!!


Mencari Kawan yang baik

Apa yang saya buat untuk mencari kawan yang baik ialah, pertama cari sahabat yang duduk sekali dengan bidang/kos yang kita ambil. Ini kerana kawan itulah yang akan kamu jumpa tiap-tiap hari. Jika ambil kawan yang diluar bidang, agak sukar berbicara.

Cara pemilihan ialah dengan mencari orang yang nampak baik akhlaknya. Kalau boleh jumpa orang yang lebih baik dari kita sendiri, lebih bagus. Tapi saya tahu ia agak sukar dicari dalam keadaan masyarakat kita yang sudah larut dalam jahilliyah. Jadi apa perlu buat ialah cari yang cukup solat 5 waktunya. Jika tiada yang cukup solat 5 waktunya, carilah yang nampak seperti orang yang open minded. Yang boleh menerima cakap kita tanpa tersinggung perasaannya. Atau nampak potensinya untuk menjadi orang baik. Jika dia tidak begitu baik, kitalah yang akan menjadikan dia baik. Itu sebab kena pilih yang ada potensi atau yang open minded.

Cara tersebut ialah mengikut pengalaman saya. Setakat ini, rasanya ia memang berkesan. Saya rasa tidak terlalu larut dalam suasana. Bila ada masalah, kita ada tempat untuk meluahkannya. Kalau nak berbincang mengenai agama pun senang. Bila kita ada tersilap, ada yang menegur kita. Bila kita kekurangan, dia akan melengkapi. Kerana masing-masing ada kelemahan dan kekuatan tersendiri.


Salah Faham yang biasa berlaku
Tapi ramai yang mungkin salah anggap dengan penyataan saya. Apabila disebutkan cari kawan yang sama bidang, tidak lah bermaksud tidak boleh berkawan dengan orang yang mengambil bidang lain. Berkawan tu takde masalah. Tapi yang penting, kena cari juga yang dalam bidang/kos kita. Sebabnya, saya sudah nyatakan diatas.

Lagi satu salah faham yang selalu berlaku ialah, bila kita bersahabat dengan orang baik, bukan bermakna tidak perlu berkawan dengan orang yang 'kurang baik'.TIDAK. Berkawan biarlah ramai, tapi bersahabat biarlah yang baik. Kita perlu bergaul juga dengan mereka yang 'kurang baik'. Tapi kita perlu bersahabat dengan orang baik. Tidaklah mengatakan kita perlu duduk bersama kelompok orang baik je sehingga tidak bergaul dengan mereka yang ‘kurang baik’.


Perbezaan antara sahabat dan kawan pernah saya jelaskan dalam post yang dulu-dulu. Kawan ialah kawan, tapi sahabat adalah lebih sikit dari kawan. Sahabat adalah mereka yang boleh kita jadikan contoh dan orang yang kita lebih percaya. Yang kita mahu bersama-sama menuju tujuan yang sama, iaitu ke syurga.

Cukup sekadar itu perkongsian saya. Saya mahu share pulak artikel yang saya copy dari laman web ini. Iaitu bersahabat cara Islam.
ambil dari FB seorang kawan, kalau nak copy mintak izin dia dulu.. haha

MENCARI KAWAN YANG BAIK DAN MAMPU MEMBIMBING KE ARAH KEBAIKAN.
 
Rasulullah s.a.w bersabda  yang  bermaksud:
“ Teman yang baik dan teman yang tidak baik itu diumpamakan seperti pembawa kasturi dan peniup api, maka si pembawa kasturi mungkin memberikan kasturi itu kepada kamu atau kamu dapat membelinya,  atau  kamu  dapat mencium baunya yang wangi. Bagaimanapun peniup api mungkin  membakar pakaianmu atau kamu dapat mencium baunya yang busuk.” 
(H.R. al-Bukhari dan Muslim).

Rasulullah s.a.w menggariskan beberapa perkara bagi memilih teman atau kawan yang baik, antaranya: 

BERSAHABAT DENGAN ORANG YANG BERTAQWA DAN BERIMAN 

“ Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan berikan makan kecuali kepada  orang  yang bertaqwa.” 
(H.R. Abu Daud dan At-Tirmizi). 

HINDARI BERKAWAN ORANG DENGAN YANG BURUK AKHLAKNYA 

:”Jauhilah kawan yang  buruk  (akhlak  dan perangainya), kamu akan kenali sepertinya” 


Seseorang itu berada atas cara  hidup kawannya, maka perhatikanlah tiap seorang daripada kamu, siapakah yang didampinginya.” 
(H.R. at-Tirmizi dan Abu Daud). 

MENEGUR KESILAPAN KAWAN KERANA KEBENARAN 

Ubadah Ibn As-Samit berkata:
“Rasulullah s.a.w. mengikat janji  dengan kami  supaya dengar dan patuh ketika susah dan senang, yang disukai dan dibenci dan jangan merebut sesuatu dari tuannya kecuali ada  bukti kekufurannya. 

MEMBANTU KAWAN KETIKA KESEMPITAN 

“Seorang Muslim dengan  Muslim yang lain adalah bersaudara, dia tidak menzaliminya dan tidak mengelakkan diri daripada menolongnya, sesiapa yang melepas hajatnya, sesiapa  yang melepaskan saudaranya daripada sesuatu kesempitan, maka Allah akan melepaskan satu kesempitan daripada kesempitan-kesempitan hari  kiamat,  dan sesiapa yang menutup (keaiban) saudaranya, maka Allah akan  melindunginya pada hari kiamat.”
(H.R. AlBukhari dan Muslim).
***************************************************


Akhir kata ialah, bila bersahabat,

1. Janganlah kita anggap sahabat kita itu sempurna, sesempurna Abu Bakar. Dia ada kelemahan diri juga.
2. Jangan mudah berkecil hati dengan sahabat kita. Lidah adakala tergigit, inikan pula sesama saudara.
3. Jangan suka menyakiti hati sahabat kita, walaupun dia tidak Nampak seperti marah. Tapi hatinya bisa juga terguris.
4. Jangan mengungkit kesalahan lampau sahabatmu!!! Perkara-perkara ini (diatas) akan merengangkan persahabatan.
5. Akhir sekali mudahkanlah mengucapkan maaf, andai kita tersilap kepada sahabat kita.

Bersahabatlah kerana untuk mencapai keredoan Allah. Semoga iman kita mampu survive dalam apa jua keadaan. Amin…
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar. 
(surah At-Taubah: 119)

.::wAllahua'lam::.

Monday, January 9, 2012

Sayang itu Subjektif, Bukan Objektif

Hari ini ada exam ecology di FSPU. Semalamnya ada exam Construction, which is aku rasa betul-betul loser semalam. Orang lain keluar dengan muka gembira, aku keluar dengan bermuka durja. Ah, biarkan saja yang lepas-lepas, tak usah disebut lagi. Buang masa dan menyesakkan otak.

Dalam perjalanan aku ke Fakulti (utk amik exam eco), aku mendengar radio kegemaran aku, tak lain tak bukan Radio Ikim fm la. Time tu ada siaran ulangan bual bicara yang lepas-lepas. Bual bicaranya mengenai kekeluargaan. Tetiba pada satu ketika itu, air mata aku keluar mengalir di pipi. Walau rasa lama sudah tidak mengalirkan air mata, airmata mengalir terus tanpa sempat diseka. Nasib baik tiada orang dalam kereta bersama aku, kalau tidak mesti dah jatuh saham aku ni. haha. Begini ceritanya.

Someone singgah di rumah kami yg agak usang ini. haha
*************
Ustazah dalam radio Ikim itu tersempak dengan murid sekolah rendah yang sedang melepak di suatu sudut
Murid itu menyapa kepada ustazah itu.

“Ustazah, doakan saya dapat 5A UPSR”

Ustazah itupun menjawab, “Insyaallah, ustazah akan doakan.”

Tapi murid itu masih di meja itu. Dia masih merenung ustazah itu. Ustazah itu makin hairan.

“Ustazah kata mahu doakan untuk saya, tapi ustazah tak tanya nama saya pun” murid itu bersuara, menjawab kehairanan ustazah itu.

“Owh maafkan Ustazah, siapa nama kamu?”
Ustazah memerhatikan ada sesuatu yang lain dari murid tersebut. Caranya seperti bersungguh-sungguh betul.

“Nama saya .::(maaf saya x ingat la nama budak tu)::.” jawab murid tersebut.

“Owh, nanti Ustazah doakan. Kenapa bersungguh-sungguh sangat ni?” Tanya Ustazah itu.

Murid itu menjawab “Sebab mak saya kata, boleh minta apa saja, kalau dapat 5A UPSR”.

Owh, seperti kanak-kanak lain juga. Selalunya bersemangat bila ada dijanjikan hadiah.

Ustazah itu bertanya lagi “Kamu mahu apa kalau dapat 5A?”

“Saya mahu minta mak saya saya tutup aurad bila saya dah dapat 5A” jawabnya.

Mendengar jawapan murid itu, Ustazah itu tanpa berlengah, disitu juga dia menadah tangan mendoakan murid tersebut,
“Ya Allah, jika itulah yang dihajatkan kanak-kanak ini, Kau berikanlah kanak-kanak ini apa yang dia hajatkan."
(atas keterbatasan memori penulis, sy x mampu mengekalkan keaslian cerita ini, kerana sy ada lupa certain2 ayat tu, yg menyebabkan sy terpaksa reka ayat sendiri. Maafkan saya :P)

*****************

Time tu lah air mata saya mengalir. Malah semasa saya menulis cerita ni pun, air mata masih membocori mataku. Begitu indah cita-cita seorang KANAK-KANAK itu. Rupanya ada lagi insan seperti ini dalam dunia yang penuh cacamarba ini. Semoga Allah merahmati murid itu, dan memberikan apa yang dihajatkan itu.

Saya tidak tahu apa yang dirasai oleh kanak-kanak itu. Kerana saya dilahirkan dalam keluarga yang memahami islam, Ibu bapa saya tegas dalam mendidik anak-anaknya menjadi muslim yang berakhlakkan islam. (sungguhpun aku masih x soleh2 lg). Alhamdulillah. Namun jika dilihat pada kesungguhan kanak-kanak itu, saya hanya mampu terdiam.

Anak itu seperti memahami “Apa ertinya bahagia, jika neraka kita terseksa”. Anak itu seakan mengerti “Apa erti berkeluarga, jika diakhirat, tidak mampu bersama”.


Sayang yang disubjektifkan
Kata orang, sayang itu subjektif. Ada ibubapa mengekpresikan sayang dengan membiarkan anak-anaknya terus bermaksiat. Tidak menutup aurad. Berpacaran bebas pergaulan. Asap ditelan. Suami menyayangi isteri dengan membiarkan isteri bersentuhan lelaki lain. Kononnya memahami kerja isteri. Jika membawa ke neraka, adakah itu sayang? Sayang seribu kali sayang, Itu bukan sayang.

Jika sayangkan anak, didiklah mereka untuk selamat diakhirat. Jika sayangkan keluarga, pimpinlah mereka menuju ke syurga bersama-sama. Sayang bukan untuk yang sementara, biarlah sayang untuk selama-lamanya. Bahagia.

Di awal bicara lagi, ustazah dalam radio tu kata "Apa yang kita nak harapkan dengan keluarga kita, jika Allah tidak meredhoi keluarga kita". Keluarga yang kamu harapkan lindungan darinya di dunia, tidak melindungmu di akhirat kelak. Mungkin benar kata orang "Jika sayang anak, pukul-pukulkan". Mari kita contohi kanak-kanak tersebut, kerna dia sangat menyanyangi ibunya.

(sila hafal formula di bawah)
Sayang = tak marah
Sayang = tak pukul
Sayang = tak tegur
Sayang = biarkan sahaja
Sayang = didik dengan ajaran agama
Sayang = tegur-tegurkan
Sayang = tanya-tanyakan
Sayang = tangan-tangankan
Sayang = doa-doakan

**********************

Aku keluar dari kereta. Air mata tadi kuseka. Bersedia untuk menghadapi exam Ecology. Lalu aku mulai mendaki tangga-tangga FSPU yang 'pendek' itu. Bersama senyuman aku berdoa dalam hati, "ya Allah, permudahkanllah aku jawab periksa hari ini.”

P/s: artikel ini ditulis selepas menjawab exam ECO. Haha. Short writing.

Bahagia juga subjektif
Sayang juga subjektif
Namun yang benar-benar bahagia adalah yang selamanya.
Namun yang benar-benar sayang, hanya membawa ke syurga.
Kerna yang serendah-rendahnya adalah hanya di dunia.


saya sudah menjadi Pok Chik pada pukul 5.45 petang tadi. (8.1.2012)  hehe
 .::Comelnya Baby Girl tu::.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget