Peraturan Membaca (Perhatian)

1. Jgn lalai dari perkara yg perlu diutamakan, atas sebab membaca blog ini.
2. 99.9% blog ini ditulis utk diri sendiri, dan 0.01% tu ditulis utk korang (maksudnya nasihat utk diri sendiri).
3. Jika mahu Copy ape2 disini, sila nyatakan sekali sumbernya. Agar tidak berlaku fitnah.
4. Ada sebagian post perlu di'klik' read more utk meneruskan pembacaan. (tp skrg sy x pakai dah)
5. Jika anda menekan tab komik atau dairi (kat atas tu), anda akan ke link blog yg lain (ke blog diari sy).
6. Jika ada sebarang komen, x setuju, atau cadangan, terhadap post yg sy tulis. Sila nyatakan...
7. Button follow ada kat bhgn kiri blog di bawah..

Mutiara Kata

Jika DA’WAH adalahPILIHAN, maka IZINKAN hati ini MEMILIHNYA.
Jika DA’WAH adalah KEWAJIBAN, maka KUATKAN kami MENJALANINYA
Jika DA’WAH adalah KECINTAAN, maka IKHLASKAN kami MERASAKANNYA
Jika DA’WAH adalah NADA dalam hidup, maka IZINKAN kami MEMAINKAN IRAMANYA
Jika DA’WAH adalah badai KESULITAN, maka kuatkan kami untuk mampu BERTAHAN.
Jika KEMENANGAN DA’WAH adalah TADHIYAH dan TAAT, maka ILHAMKAN semuanya pada jiwa ini...
~ABU RIDHWAN~

Thursday, April 28, 2011

Apabila Bola, Exam, dan Surau bertembung...

Di suatu isyak

pertembungan itu berlaku

Saya kepenatan berjalan kaki balik ke asrama/kolej. Baru lepas study (ke main game?, huhu) kat studio. Semasa berjalan tadi sudah kedengaran bunyi laungan azan. Saya niat utk ke surau dulu sebelum sampai bilik. Ketika kaki sudah menjejak aras 3, dihadapan surau, kelihatan sekumpulan manusia di hadapan tv kolej. "Wow, ramainya, tengok perlawanan bola" desis hatiku. Kemudian mengalih pandangan ke depan surau. "Wow, banyaknya selipar" desis hatiku lagi sambil membuka kasut untuk mengambul wuduk. .

Bola

pes 2011, ada pemain Malaysia. Best..

Ketika itu, saya lihat ramai orang yang duduk di depan tv, sangkaan saya orang kelantan (bukan mahu sangka buruk). Pengalaman saya dan kelantan begitu banyak. Saya kenal kebanyakan orang kelantan tu macam mana (kebanyakannya), mereka adalah golongan yang kuat, agak bersifat ke'negerian' tapi mudah mesra (lebih2 lg sesama mereka). Mungkin itulah sebabnya saya mengatakan orang kelantan ramai di bangku tempat TV. Perlawanan hari itu ialah kelantan lawan selangor.

Exam


Peperiksaan akhir semakin menghampiri. Ada bagi setetengah orang mungkin sudah habis exam. Tapi kebanyakannya masih dalam exam. (Saya belum lagi, huhu). Suasana belajar mula tampak di bilik ku, huhu. Tidur lewat malam, bangun tengahari, huhu. Cara belajar yang efektif, huhu (efektif la sangat).

Surau

akulah tu, cakap tak serupa bikin

Surau kolej saya terletak di Perindu  2. Dekat saja dengan depan tempat menonton TV. Saya pada sem 1 ini, agak beruntung, kerana aras saya sama dengan aras surau. Jadi takde la payah sangat nak ke surau, berbanding dengan orang lain, nak kena naik tangga atau turun tangga lagi. Jadi sepatutnya tiada alasanlah bagi saya untuk tidak ke surau.


Apabila Exam bertembung Bola

Apabila exam bertembung bola, kebayakan mereka akan memilih bola. Alah, perlawanan bola sejam dua jam je. Lepas tu boleh la study kan. Apa salah sekali sekala tengok bola, releast tension study. Mana tau boleh dapat ilham ke. Kan-kan-kan?

Apabila surau bertembung dengan bola.

Apa yang akan jadi apabila berlaku pertembungan antara 2 perkara. Antara solat isyak dan bola. Ketika itu kita dapat menilai tahap keimanan dalam diri. Mereka yang merasakan solah itu penting pastinya akan memilih untuk solah isyak. Siapa yang merasakan bola itu lebih penting, pastinya dia tidak mahu melepaskan perlawanan itu walau sesaat pun. Maka saya tidak mahu mengulang lagi artikel saya yang lepas,

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur`an) dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Al-`Ankabuut:045 

Apalah sangat yang ada pada perlawanan bola sepak itu. Dia kalah, awak tiada apa-apa. Dia menang awak tak dapat apa-apa. Baik solah isyak berjemaah di surau. Dapat pahala 27 kali lipat. Bukannya lama pun. 5-10 minit je. Pastu sambung la tengok bola. Dekat je surau dan tempat TV tu. Namun kerana kamu lebih yakin bahawa bola boleh membahagiakan kamu, kamu pilih bola. (rujuk artikel Tidak Penting atau Tidak Yakin).

Apabila Surau bertembung Exam.

Apabila Surau bertembung Exam, maka ramailah yang akan ke surau. Ketika kita boleh lihat orang yang tak pernah lihat batang hidung di surau, pun tiba-tiba Ada. Dulu keadaan saya belajar di Kolej Tarbiyah Dakwah, pun melalui suasana begini juga. Ajaibkan susana Exam ni. Manusia akan lebih mendekatkan diri kepada Allah. Kerana manusia itu bersifat lemah. Apabila ditimpa sesuatu tekanan dan cabaran, dia akan kembali kepada Sang Pencipta, Maha Kuasa, Maha Besar.

وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَلِكَ وَبَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
Dan Kami bagi-bagi mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami coba mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran).
 Al-A`raaf:168 

Fenomena yang berlaku ini, bagi saya anggap sebagai satu yang positif. Walaupun mungkin selepas exam, mereka kembali ke tabiat asal. Bagi saya, takkan la sesuatu yang negetif apabila, masyarakat membuat kebaikan. Tidak kisahlah sementara sahaja, apa yang penting, at least, ada. Lebih baik daripada ahli bilik saya yang langsung tak ke surau (walau keadaan exam). Cuma harapan saya, semoga ia terus berkekalan sehingga bila-bila. Kerana pengharapan kepada Allah itu, bukan hanya ketika exam, tetapi setiap masa. Setiap  hari membuat dosa, sepatutnya setiap hari meminta ampun (setiap hari berharap). Dan amalan yang baik dapat menghapus dosa-dosa kecil harian kita.


وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ
Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.
hud ayat:114

Apabila Bola, Exam dan Surau bertembung 

Apabila semua ini bertembung, saya pun menulis artikel ini. (ah, merapu banyak pulak aku ni. maaf)

Ibrah kehidupan

Pertembungan pelbagai situasi kadang kala menguji keimanan. Pertembungan antara nafsu dan keimanan, memaksa untuk melakukan pengorbanan. Apabila kesenangan menemui manusia, kebanyakan akan jauh dari Pencipta. Namun apabila kesusahan menemui manusia, kebanyakan mereka lebih dekat kepada Allah. Dalam perjalanan kita untuk negeri Akhirat, kembalilah kepada Allah tidak perlu mengira keadaan atau masa. Kerna apa yang pasti, adalah semua akan mati. Apa yang tidak pasti, adalah bila mahu mati. Kembalilah kepada Allah setiap masa, Supaya kita dapat menghadapi Exam yang lebih besar diakhirat kelak Mari kita bersedia dari sekarang. Saya ulang, SEKARANG. 

Apabila Saya bertembung Exam.

Saya sebenarnya nak 3 hb 5 ni ada exam. Jadi saya mohon kemaafan jika saya sebelum ini pernah menyakiti hati kalian. Dan di kesempatan ini saya mohon doa kalian agar saya dapat yang terbaik. Mari tadah tangan kemudian baca doa kat bawah

DO’A MUDAH FAHAM DAN MUDAH HAFAL

Allahummarzuqna ya Rabbi fahman-nabiyin, wa-hifzal-mursalin, wa-ilhamal- mala-ikatil-muqarrabin fi-afiatin ya arhamar-rahimin.

“Ya Allah! Kurniakanlah kami fahaman para nabi dan hafalan para rasul serta mendapat ilham para malaikat yang hampir denganMu juga kurniakanlah kami kesihatan wahai Yang Amat Mengasihani.”

Semoga doa kalian maqbul.Ok, sekian saja disini. Moga dapat sesuatu dari penulisan yang bosan ini. :)

.::Allahua'lam::.


10 comments:

Bungasunti-Maternityandnursing said...

entry menarik. tp xberapa setuju dgn rsnya mereka orrg klntn. kepuakan. heh

.::: mr IQ :::. said...

huhuhu, sory. bukan sy kata kepuakan sudut negetif, cuma semangat ke'kelantan'an tu sangat kuat. (Bond antara mereka). Mereka juga mudah mesra dgn org disekitarnya. maaf jika mengguris perasaan org kelantan nanti sy ubah...:)

nusrah said...

assalamualaikum
sudah lama tidak ke mari...Moga Allah permudahkan urusan dalam exam.

semakin ramai yg ulas tentang isu bola dan solat, maknanya, semakin ramai yang ada kesedaran. Alhamdulillah.

p/s : pasal isu semangat kenegerian tu, sy agak sependapat dgn awak.(ops..sy xde niat negatif)..Tapi tak semua yg camtu rasanya (ni sy cuba twist minda jadi positif)

Anonymous said...

kalau perancangan stadi tersusun baik, bolehlah tengok bola - selepas tunaikan solat. semoga mendapat keputusan cemerlang

Anonymous said...

kalau laki solat bertembung bola...
kalau perempuan pula...
solat bertembung drama korea...

Rohis SMAN 10 Pekanbaru said...

berryhardisakha.blogspot.com bw,silahkan ambil award..follow me dan like, kalau mau beramal bantu juga situs adik2 rohis dgn follow http://www.rohis10.co.cc/

.::: mr IQ :::. said...

~nusrah
terima kasih sudi lawat blog boring ni...

~Hisyam Muhibah
betul, pelajar muslim perlu tahu priotity. (semoga doa makbul, huhu, amin)

~tqaroslan
setuju2... huhu

~Rohis SMAN 10
award? apakah? saya x masuk apa2 pertandingan pun...

balQis said...

assalamualaikum..

haha,,,naseb baik sy tak suke bola~

tp yang tentang eXam & surau tu....(hrmm,,stuju sangat2)..

& terime kasih sebab bagi doa tu..

czueka zulaikha said...

nice entry :)
pasal isu kelantan tu sy amat bersetuju.

*btw selamat maju jaya fer exam ye :)

Prince said...

prince dtg melawat ye..entry yang bagus...huhu..:)..
nak datang selalu boley ??

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...