Peraturan Membaca (Perhatian)

1. Jgn lalai dari perkara yg perlu diutamakan, atas sebab membaca blog ini.
2. 99.9% blog ini ditulis utk diri sendiri, dan 0.01% tu ditulis utk korang (maksudnya nasihat utk diri sendiri).
3. Jika mahu Copy ape2 disini, sila nyatakan sekali sumbernya. Agar tidak berlaku fitnah.
4. Ada sebagian post perlu di'klik' read more utk meneruskan pembacaan. (tp skrg sy x pakai dah)
5. Jika anda menekan tab komik atau dairi (kat atas tu), anda akan ke link blog yg lain (ke blog diari sy).
6. Jika ada sebarang komen, x setuju, atau cadangan, terhadap post yg sy tulis. Sila nyatakan...
7. Button follow ada kat bhgn kiri blog di bawah..

Mutiara Kata

Jika DA’WAH adalahPILIHAN, maka IZINKAN hati ini MEMILIHNYA.
Jika DA’WAH adalah KEWAJIBAN, maka KUATKAN kami MENJALANINYA
Jika DA’WAH adalah KECINTAAN, maka IKHLASKAN kami MERASAKANNYA
Jika DA’WAH adalah NADA dalam hidup, maka IZINKAN kami MEMAINKAN IRAMANYA
Jika DA’WAH adalah badai KESULITAN, maka kuatkan kami untuk mampu BERTAHAN.
Jika KEMENANGAN DA’WAH adalah TADHIYAH dan TAAT, maka ILHAMKAN semuanya pada jiwa ini...
~ABU RIDHWAN~

Tuesday, January 18, 2011

Hukum Fotostat Buku Rujukan

Semasa keberadaan saya berada di UITM, ada sebeberapa classmate bertanya pada saya, bagaimanakah jika kita menfotostat buku rujukan untuk kegunaan kita? Saya terpinga-pinga. Dalam hati berkata "muka aku baikkah, sampai minta pandangan dari aku?". Saya bukan apa, cuma saya bukanlah pakar dalam bidang bagi hukum atau dalil. (hafal hadis pun satu dua je, huhu).

Apa yang saya mampu beri hanyalah pandangan semata-mata. Bagi pendapat saya, jika sudah betul-betul takde duit, fotostat lah. Dulu saya pun pernah jugak fotostat buku, cuma time tu saya tak fikir pun pasal soal 'keberkatan' tu (x matang lagi kut dulu2). Baguslah classmate saya tu memikirkan soal keberkatan dalam ilmu. Saya memang suspek (respek) la, orang camtu. huhuhu.

Namun itu sekadar pandangan saya sahaja. Lalu saya pun google je dalam internet. Alhamdulillah dapat jugak maklumat mengenai isu tu. Saya copy paste je la ek.... huhuhu

______________________________________________________
Adalah sesuatu yang kita tidak boleh dinafikan amalan menyalin semula atau photostat ini telah menjadi budaya khususnya di kalangan pelajar dari peringkat sekolah rendah hinggalah ke pusat-pusat pengajian tinggi. Tidak cukup dengan itu, budaya ini sudah ‘meresap’ dalam masyarakat kita seolah-olah budaya dan amalan ini dibenarkan dalam Islam dan amat sukar dibendung dari terus berluasa dari satu generasi ke satu generasi.

Namun disebalik itu, kita mesti memahami bahawa karya-karya yang kita salin semula itu adalah hak mutlak penulis yang telah menghabisklan tenaga, masa dan buah fikiran bagi menghasilkan hasilan-hasilan kajian yang amat berkualiti kepada setiap umat manusia. Apakah kita berfikiran bahawa penulis-penulis ini tidak layak untuk menerima sedikit upah dan ganjaran daripada kerja tangan dan fikiran yang dihasilkan ini?
Sudah tentu, titik peluh yang mereka curahkan, selayaknya diberi ganjaran yang setimpal dan royaliti hasil usaha yang mereka kerahkan. Sebab itu, Islam memandang permasalahan ini sebagai isu yang perlu diberi perhatian oleh semua pihak agar tidak berlaku wewenang oleh orang ramai.

Menyelusuri sepintas lalu sejarah perundangan Islam berkaitan amalan ini. Fakta yang kita tidak kesampingkan adalah isu hakcipta atau isu harta intelek ini, mula mendapat perhatian dan tumpuan oleh ulama’-ulama’ semasa dalam Majma’ al-Fiqh al-Islami yang berlangsung pada tahun 1988 di Jeddah, seterusnya persidangan ‘Nadwah Huquq al-Muallif’ yang bersidang di Mesir pada tahun 1996 yang antara lain membincangkan permasalahan ‘ Intellectual property’ atau ‘al-milkiyyat al-fikriyyah’ dalam Islam yang kita boleh terjemahkan sebagai harta intelek selain mendapat perlindungan undang-undang oleh Negara.
Resolusi kedua-dua persidangan tersebut menjelaskan, harta intelek adalah termasuk di dalamnya hakcipta diperundangan dalam Islam.

Lantaran daripada itu, memang terdapat pelbagai pandangan telah diutarakan oleh ulama’-ulama’ komtemporari dalam merumuskan hukum yang berasaskan Ijtihad ini. Ada sesetengah pendapat yang membenarkan amalan ini atas dasar keperluan yang amat mendesak seperti masalah kesempitan kewangan atau keperluan yang meruncing untuk mendapatkan naskhah yang asal, dengan bersandarkan kepada Kitab al-Ashbah Wa al –Nazhoir mencetuskan pendekatan Kaedah Fiqhiah iaitu :
الحاجة تنزل منزلة الضرورة عامة كانت أو خاصة
Ertinya : "Suatu keperluan boleh jatuh dalam kategori terdesak samada ia berbentuk umum atau khusus"
Selain daripada itu, perlu ditekankan bahawa perbuatan ini adalah dibenarkan bagi kegunaan peribadi sahaja dan bukanlah bagi tujuan mengaut keuntungan atau tuntutan berupa faedah-faedah lain yang mana ianya adalah berlawanan dengan tujuan asal .

Sekian والله أعلم
Disediakan oleh:
Ustaz Mohamad Shukry Sulaiman
Ahli Panel MUIS 
________________________________________________________

Ada juga artikel yg berkaitan dengan hak cipta dan sebagainya, saya bagi link je, malas nak copy banyak-banyak. huhuhu http://muis.ismaweb.net/2010/05/hukum-membeli-barangan-cetak-rompak/ 

Jadi maka terurailah sudah simpulan otak di minda. Kini bergantunglah pada kita, samada nak fotostat atau tidak. Moga hidup kita semua hidup tenang berlandaskan syariat.

4 comments:

Syed Ahmad Fathi said...

bagus la blog ni ade sudut tanyalah ustaz.berkenaan fikh semasa.

.::: mr IQ :::. said...

ai... perli nampak...
takde la... sekadar bagitau je yg mana x tau...

Syed Ahmad Fathi said...

Aish org jujur dia kata perli.
Tak patut.Tak patut.Hehe.

FatinNad said...

sesuatu yang berguna nh :) terima kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...