Peraturan Membaca (Perhatian)

1. Jgn lalai dari perkara yg perlu diutamakan, atas sebab membaca blog ini.
2. 99.9% blog ini ditulis utk diri sendiri, dan 0.01% tu ditulis utk korang (maksudnya nasihat utk diri sendiri).
3. Jika mahu Copy ape2 disini, sila nyatakan sekali sumbernya. Agar tidak berlaku fitnah.
4. Ada sebagian post perlu di'klik' read more utk meneruskan pembacaan. (tp skrg sy x pakai dah)
5. Jika anda menekan tab komik atau dairi (kat atas tu), anda akan ke link blog yg lain (ke blog diari sy).
6. Jika ada sebarang komen, x setuju, atau cadangan, terhadap post yg sy tulis. Sila nyatakan...
7. Button follow ada kat bhgn kiri blog di bawah..

Mutiara Kata

Jika DA’WAH adalahPILIHAN, maka IZINKAN hati ini MEMILIHNYA.
Jika DA’WAH adalah KEWAJIBAN, maka KUATKAN kami MENJALANINYA
Jika DA’WAH adalah KECINTAAN, maka IKHLASKAN kami MERASAKANNYA
Jika DA’WAH adalah NADA dalam hidup, maka IZINKAN kami MEMAINKAN IRAMANYA
Jika DA’WAH adalah badai KESULITAN, maka kuatkan kami untuk mampu BERTAHAN.
Jika KEMENANGAN DA’WAH adalah TADHIYAH dan TAAT, maka ILHAMKAN semuanya pada jiwa ini...
~ABU RIDHWAN~

Sunday, December 16, 2012

TRIBUTE


Aku berasa sedih terhadap classmate aku. Kelmarin aku dengar cite dia minta izin lecturer utk keluar, walaupun ketika itu crit kelas kitorang masih berjalan. Dia dpt khabar yg anak sedaranya sudah sangat2 kritikal. Sebenarnya dari malam tu lagi dia dapat berita tentang anak sedara dia. Katanya dah takde harapan. Tp itu yg aku tau dari blog dia la. Sebak jugak aku baca. Aku baca blog dia. Aku kenal kawan aku ni, mmg sangat seorang sukakan anak-anak kecil. Dia memang jenis yang pandai main dengan budak. Aku pun suka budak-budak, tapi aku tak pandai main ngan budak-budak. Aku baca blog dia, aku dpt rasa feel perasaan dia tu, walaupun aku x mungkin dpt merasakan sebenar-benarnya.  

AKU BOHONG
Bohong la kalau aku katakan aku tahu perasaannya. Aku x berani nak cakap kat dia, "kau kena kuat", atau apa-apa jua perkataan yg menyenangkan. Sebab aku sendiri tak tahu apa jadi kat aku jika aku berada di tempat dia. Mungkin aku dah meracau sekarang ni. Bila dia cerita pasal anak sedara dia aku faham perasaan dia, sbb aku pun ada seorang anak sedara yg sangat aktif lagi comel. Aku tau perasaan mempunyai anak sedara, tp aku x mampu mengatakan aku tahu camne rasanya bila ia diambil kembali Allah taala.


DUNIA JUGA MERASAI KEMATIAN..
Setiap hari juga seluruh dunia merasai kematian. Saudara seislam kita diluar sana merasainya sudah lama. Bagaimana aku tidak merasai keperitan orang-orang di Palestin dan Syira? Anak-anak disana dibunuh tanpa belas kasihan. Tapi kita yg disini, tidak ambil peduli. Selera perutnya diutamakan berbanding darah daging anak-anak disana. Mc Donald diratah tanpa ada rasa bersalah. Bukan mereka tidak tahu yang Mc Donald itu melabur pada negara israel. Cuma mereka buat-buat tak tahu. Seleranya lebih penting. Jika tidak ada selera, matilah hidup ini. Tak gunalah kalau tonton episod the Arrival sampai 50 gitu pun.. buang masa.


MUNGKIN KITA TIDAK RASA
Mungkin kita tidak rasa, sehingga .kita sendiri merasainya. Selagi kita tak rasa, selagi tu kita tidak peduli. Cuba bayangkan, kalau Israel jajah negara Malaysia. Kemudian penjajah tersebut  bukak kedai kat negara kita. Kita mahu makan kat kedai itu? Bagaimana pula jika kedai itu memberi bantuan kewangan kpd orang yang menjajah kita? Nope.. kita tak kisah, sbb kita tak rasa. Kita tak rasa lagi, sehingga ibu atau ayah atau anak, atau anak sedara kita meninggal dunia. Aku la tu orangyg tidak merasa tu. Percayalah, aku tidak rasa apa-apa pun bila melihat bayi di Palestine ini.


MOGA-MOGA JUMPA DI SYURGA
Aku x tau nak buat reaksi ketika aku dengar berita kematian anak sedara dia itu. Cumanya yg aku mampu buat, baca yassin je bersama kawan baik aku yang sorang tu. Yela, walaupun Al-Quran itu sebenarnya utk yg hidup, dan Bayi tu mmg akan masuk syurga. Tp bagi aku, biarlah ia sebagai tanda hormat aku pada anak saudara kawan aku, yg aku sayangi. Sebagaimana selawat untuk baginda Rasullulah yg bermaksud "sejahtera keatas mu". Padahal Rasullulah mmg akan ke Syurga. Baginda tidak perlu didoakan masuk syurga, sebab baginda memang akan masuk syurga. Tapi selawat itu sebagai tanda hormat dan tanda kita menghargai jasa beliau.

Dengan itu aku ucapkan terima kasih kepada anak itu, kerana telah selama dia hidup, bisa membahagiakan kawan aku itu. Semoga kawan aku tidak bersedih lama-lama. Sesungguhnya dia sudah masuk syurga. Kita ni je yang tak pasti lagi masuk syurga ke tak kalau dipanggil Allah. Kebahagian apa yang kita cari jika bukan bahagia di syurga-Nya.? Berbahagialah..

aku pinjam gambar DANISH ni dari blog kawan aku

Al-Fatihah utk si anak kecil yg bernama Danish.

(hari ni aku tulis cintai, aku banyak kerja dan aku masih sedih. Sory kalau jumpa banyak masalah bahasa kat atas)

1 comment:

Arina☺ said...

insya allah dia ditempatkan di syurga. aminnnn...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget